Stel cookie voorkeur in

Breinfijn leren

Op De Sluis werken we vanuit de principes van Breinfijn leren. Breinfijn leren houdt rekening met de manier waarop hersenen met informatie omgaan. Door het aanbieden van diverse activerende werkvormen zijn kinderen meer betrokken bij de les. Ze worden uitgedaagd en geprikkeld. Dit versterkt de onderlinge verbindingen in de hersenen, waardoor kinderen actiever werken en informatie goed wordt vastgehouden. Lesstof beklijft bovendien beter als het wordt gekoppeld aan kennis die kinderen al bezitten. Op deze manier maken we het leren voor kinderen betekenisvol. Ook is er voldoende afwisseling tussen cognitieve en creatieve activiteiten, tussen leren met je hoofd en leren door te doen, tussen geconcentreerd bezig zijn en rustmomenten (of even bewegen), tussen individueel bezig zijn of juist samenwerken.

We helpen de leerlingen te ontdekken welk effect een goede balans tussen inspanning en ontspanning heeft op hun gevoel van welzijn en op hun lichaam: rust is goed voor je, je kunt niet steeds doorgaan. De leerkracht zorgt er in de dagplanning voor dat er hiervoor momenten worden ingebouwd. 

“Omdat nooit is bewezen dat je van stilzitten slimmer wordt...”